Tips & tricks

Hieronder vind je een aantal mogelijkheden waarmee je als chronisch pijnpatiënt aan de slag kunt om wat van de positieve emoties, het plezier en het geluk in je leven terug te vinden, en waarmee je je veerkracht kunt vergroten. Het is niet moeilijk, het kost niets, en je hebt er niets bij te verliezen. Doe jezelf niet langer tekort en probeer het gewoon. Pas als je het gedurende de opgegeven tijd hebt geprobeerd en het je niets heeft opgeleverd, mag je zeggen dat het niets voor jou is!

Je hoeft natuurlijk niet alle tips uit te proberen. Het is of/of. Kies er een paar uit waarvan je denkt dat ze het beste bij jou passen. Of probeer er één, en als die voor jou niet werkt, probeer je één van de andere opties.

  1. Probeer een groter sociaal netwerk te krijgen. Maak meer contact met de mensen om je heen. Kijk de mensen eens aan, en lacht hen zo nu en dan eens toe, ook al is het iemand die je nog niet kent. Neem ook wat vaker contact op met je vrienden, en spreek meer dingen af om samen te doen, ook al denk je dat je er de energie niet voor hebt. Je zult zien dat je van die sociale afspraakjes juist vaak meer energie krijgt! Geef de mensen om je heen ook eens wat vaker een complimentje, of je ze nu kent of niet.
  2. Hou 30 dagen lang een ‘Dankbaarheidsdagboek’ bij: elke dag schrijf je in een speciaal daarvoor uitgezocht opschrijfboekje of schrift drie dingen waarvoor je dankbaar bent. Dat mogen kleine dingen zijn, zoals blij zijn met iemand die naar je glimlachte, blij dat een vriendin belde, de zon die zo heerlijk op je gezicht scheen vanochtend, of dat je je goed genoeg voelde om een wandelingetje te maken; maar ook grote, zoals ‘in ben dankbaar voor mijn kinderen’. Doe het elke dag op ongeveer hetzelfde tijdstip – dat werkt het beste – en probeer te glimlachen terwijl je het opschrijft. Je kunt het heel uitgebreid opschrijven, maar als je weinig tijd hebt kan het ook in een regel. Het moeten elke dag nieuwe dingen zijn. Dus als je al eens je kinderen hebt vermeld, of het lekkere zonnetje, dan mag je dat de dag erna niet meer gebruiken. Dat wordt na enkele dagen al best lastig, waardoor je gedwongen wordt om overdag heel mindful bezig te zijn om de mooie, fijne of leuke dingen om je heen op te merken. Daardoor zal je veel meer dingen in je leven gaan waarderen.
  3. Reserveer elke week een tijdsblok van één tot acht uur; een halve dag is perfect. Gebruik deze tijd exclusief voor jezelf en voor je eigen plezier. Probeer hier niets tussen te laten komen. Doe iets wat je fijn vindt. Lees bijvoorbeeld het lekker je boek, ga schilderen als je daarvan houdt, uitgebreid in bad, of boek een massage of pedicure. Gewoon iets voor jou alleen, en geniet er heel bewust van.
  4. Oefen bewuste vriendelijkheid. Elke dag doen we waarschijnlijk een paar aardige dingen voor een ander, maar doordat we er niet bewust mee bezig zijn, hebben we helemaal niet meer in de gaten wat dit voor de ander doet en hoezeer het door hem of haar wordt gewaardeerd. Doe een week lang elke dag iets aardigs voor jezelf, voor een bekende en voor een vreemde. Als je dit doet, kijk de ander dan in de ogen en wees vriendelijk. Verwacht geen tegenprestatie, maar neem het wel bewust waar als de ander dankbaar is. Als je iets aardigs voor jezelf doet, realiseer je dan hoe belangrijk het is om goed voor jezelf te zorgen en aardig voor jezelf te zijn. Schrijf een week lang op welke aardige dingen je die dag hebt gedaan en schrijf er ook bij welk gevoel je erbij had.
  5. Schrijf een week lang elke dag drie dingen op die goed gingen tijdens die dag. Ook dit mogen weer hele kleine dingen zijn, maar ook grote. Focus niet alleen op wat er goed ging, maar ook op waardoor ze goed gingen. Schrijf dit er ook bij. Vermeld zo mogelijk ook wat je er zelf aan gedaan hebt om ervoor te zorgen dat het goed ging.
  6. Maak een ‘spaarvarken’. Denk elke avond na over de personen, dingen of gebeurtenissen die je die dag gelukkig hebben gemaakt. Maak desnoods een lijstje en kies er dan eentje uit waarbij je even een momentje bewust nageniet. Waarom was dit bijzonder voor je? Beschrijf dit moment op een notitieblaadje. Vermeld genoeg details, zodat je later meteen weet waarover dit ging. Schrijf er de datum bij, vouw het papiertje op en stop het in het spaarvarken. Doe dit 30 of 60 dagen lang. Aan het eind van ie periode maak je je spaarvarken open en lees je al je briefjes. Als het goed is, herinner je je meteen weer welke dingen je tijdens de afgelopen periode gelukkig hebben gemaakt. We hebben het vermogen om gelukkige momenten terug te halen wat verloren was. Op één of andere manier denken we gemakkelijker terug aan negatieve gebeurtenissen. Met de methode van het spaarvarken zijn we ons niet alleen elke dag wat bewuster van de dingen die ons blij maakten, maar ook aan het einde van de periode, wanneer we alles nog eens overlezen een het een beetje opnieuw beleven.

Geschreven door: Anna Raymann