Lid worden

Ben jij een fibromyalgiepatiënt die gaat werken? Dan heb is er goed nieuws voor jou: de aanpassingen die nodig zijn om een patiënt met fibromyalgie comfortabeler en productiever te laten werken zijn niet duur en makkelijk in te voeren.


Als je over de voorzieningen binnen je job nadenkt, stel jezelf dan enkele vragen:

    Welke beperkingen heb ik?
    Hoe tasten die mijn mogelijkheden aan om mijn job uit te voeren?
    Zijn er specifieke taken die een probleem vormen?
    Is mijn werkgever op de hoogte van deze problemen?
    Weet mijn werkgever wat fibromyalgie is?

Een goed geïnformeerde en begripvolle werkgever kan bereidheid tonen om te zorgen voor hulpmiddelen, zeker als hij de ziekte begrijpt. Hier kan je zelf helpen door je werkgever informatie aan te bieden in de vorm van een brochure of folder. Zorg voor een open sfeer waar vragen mogelijk zijn. Nadien is het tijd om aan te kaarten dat bepaalde voorzieningen je unieke problemen kunnen vergemakkelijken.

Kijk bijvoorbeeld naar concentratiestoornissen. Geschreven instructies, prioriteiten leren stellen en structuur kunnen hier al helpen. Een pda of weekagenda kan helpen afspraken na te komen.
Sommige werkomgevingen zijn erg druk en brengen veel lawaai met zich mee. Muziek, eventueel via een iPod, kan helpen.
Vraag naar glijdende uren, zodat je je dag zelf kan inrichten naar je betere momenten. Sommige werkgevers bieden thuiswerk aan, wat zeker een te overwegen optie is.
Zo kan je ook vragen naar een parkeerplaats dicht bij het gebouw, een bureau dicht bij de lift, cafetaria, kopieertoestel, …
Voor hen die problemen ervaren met de fijne motoriek kan het nuttig zijn gebruik te maken van grotere rekenmachines, toetsenborden met zachte aanslag, …
Temperatuurschommelingen zijn een ramp. Je kan dit opvangen door een klein verwarmingselement en een ventilator. Draag ook kledij in laagjes zodat je je kan aanpassen aan de omgeving.
Het kan nuttig zijn een professional, zoals bvb. een ergotherapeut, naar je werkomgeving te laten kijken en deze te helpen aanpassen aan je behoeften. Werk je aan een bureau, denk dan aan headsets, een gekanteld schrijfoppervlak, voorarmsteunen voor het typen, ... Werk je in een fabriek dan zorgt een dikke mat voor het verhelpen van vermoeidheid, zoals ook de nabijheid van een stoel, zodat je af en toe kan gaan zitten.
Zorg ervoor dat binnen je werkomgeving alles binnen handbereik staat. Gun je lichaam af en toe even rust, zeker als je lang dezelfde houding moet aanhouden. Loop af en toe even rond en stretch, zo voorkom je spierspanningen.
Doe het ook rustig aan, tracht niet alles in één keer te doen. Wissel grote en kleine taken zo mogelijk af.

Beweeg. Ook buiten de werkomgeving zorgt beweging voor beterschap. Je wordt gezonder en fitter. Start langzaam. Bovendien suggereren studies dat mensen die in beweging zijn minder last hebben van depressie en angst (Paluska et al.)

Besluit is dat mensen met fibromyalgie succesvolle loopbanen kunnen hebben. Met de juiste hulpmiddelen kunnen de symptomen tot een minimum worden teruggebracht. Vandaag kleine stapjes nemen om te slagen in je job kan je prestatie van morgen verbeteren!