Lid worden

Gezond eten is duur? Fout. Het is perfect mogelijk om gezonder te gaan eten zonder daarom meer geld te moeten  uitgeven.

 
Ga terug naar de basis. Bereide producten en kant-en-klare maaltijden zijn doorgaans duurder dan verse basisvoedingsmiddelen. Zelf aardappelen schillen en bereiden is goedkoper dan bijvoorbeeld pureepoeders. Wie minder uitgeeft aan kant-en-klaar maaltijden en allerhande snacks kan meer uitgeven aan verse producten zoals groenten en fruit.

Een gezonde voeding vraagt geen bijzondere culinaire vaardigheden. Er zijn tal van eenvoudige recepten die snel klaar, lekker en goedkoop zijn.

Water is de beste drank. Het kost weinig in vergelijking met softdrinks en alcoholbevattende dranken.

Merkproducten zijn doorgaans duurder en niet altijd beter van kwaliteit dan goedkopere producten.

Kies groenten en fruit waarvan de aanvoer groot is (seizoensproducten). Dan is de prijs het laagst. Dit zorgt ook automatisch voor variatie.

Neem maximaal 100 gr vlees of vis per dag. Meer is niet nodig. Varieer ook met magere vleessoorten die ook in kleine porties voor iedereen betaalbaar zijn.

Producten in speciale vormen en met extra toevoegingen zijn meestal duurder terwijl dergelijke extra's niet altijd meer essentiële voedingsstoffen aanbrengen.

Een evenwichtig samengestelde en gevarieerde voeding levert alle noodzakelijke voedingsstoffen. Verrijkte producten die meestal ook duurder zijn, zijn dan overbodig.

Zij kunnen nuttig zijn voor bepaalde doelgroepen (bvb. bejaarden, personen die van een ziekte herstellen) maar zijn niet essentieel voor een goede voeding en kunnen een slecht samengestelde voeding ook niet zomaar goedmaken.

Maak een weekmenu op. Zo hoef je minder naar de winkel en kom je minder in de verleiding om meer te kopen dan je van plan was. Een goede planning laat ook toe beter te variëren en duurdere menu's af te wisselen met goedkopere.

Doe geen boodschappen met een lege maag. De verleiding om zaken te kopen die je niet nodig hebt, is dan groter.

Maak een boodschappenlijstje waarop je ook de benodigde hoeveelheden noteert en houd je eraan.

Voorverpakte producten zijn vaak duurder dan wanneer je ze in bulk koopt. Vergelijk altijd de prijs per kilogram of per liter.

Ga niet in op aanbiedingen alleen omdat ze goedkoper zijn. Wanneer de producten in de aanbieding passen in je weekmenu, zijn ze wel een goed idee.

Haal niet meer in huis dan nodig is en dan je kan stockeren in je koelkast. Zo vermijd je dat je vervallen producten moet weggooien.

Correct bewaarde restjes kunnen de volgende dag opnieuw op verschillende manieren worden gecombineerd. Bijvoorbeeld koude aardappelen in een salade met blokjes kaas of ham. Maak soep met restjes van verschillende groenten. Maak van vers fruit dat overrijp is een fruitsla of een fruitmoes voor de vruchten slecht worden en moeten worden weggegooid.

Groenten en fruit zijn onmisbaar in een gezond voedingspatroon. Groenten en fruit zijn best betaalbaar als je exotische varianten in de rekken laat liggen en kiest voor seizoenproducten.
 
Bron:  http://www.nice-info.be/BENL/site/wetenovereten-detail.aspx?vPK=76
 
Tijdschrift VLFP - mei 2012 nr 89