Lid worden

Soms wil je meer doen dan je fysieke toestand toelaat. Dat betekent dat je moet kiezen wat je wel en wat je niet zal doen. Dat is niet altijd even gemakkelijk omdat er in het leven ook dingen zijn die wel moeten gebeuren: koken, wassen, strijken, boodschappen doen.


Als je het moeilijk hebt te kiezen wat wel of geen voorrang heeft, vraag je dan af wat de gevolgen zijn als je iets niet doet. Blijken die gevolgen niet zo erg te zijn, vraag je dan af of het wel nodig is dat je daar veel tijd aan besteed. Het gaat er dus om te weten wat je prioriteiten zijn. Daarbij kan een hobby, vrijwilligerswerk, een bezoek aan de sauna ook absoluut noodzakelijk voor je zijn.Het is goed om je bij je werkzaamheden af te vragen of je die op een bepaalde manier doet omdat je dat prettig vindt of omdat je denkt dat het de enige juiste manier is, omdat het zo hoort.

Het is nodig even na te denken of de dingen die zo horen ook voor jou de beste zijn om te doen. Misschien kan je andere manieren zoeken om je werk en vrije tijd in te vullen. Minimaliseer de activiteiten waarin je veel tijd steekt. Zoek manieren om je taken efficienter en simpeler te doen.Het helpt als je je eigen lijf kent. Iedereen heeft zo zijn eigen bioritme. Sommige mensen kunnen bergen verzetten aan het einde van de dag, anderen functioneren 's morgens veel beter. Goede of verkeerde patronen bestaan niet. Plan daarom vermoeiende activiteiten op die momenten van de dag dat je het meeste energie hebt. Reserveer rustmomenten of ontspanning voor de periodes van de dag waarop je minder goed functioneert.Aanhoudende pijn en vermoeidheid zijn stresserend.

Dwing jezelf het rustiger aan te doen op dagen waarop het je minder gaat en zeg eens wat vaker nee. Dat klinkt onaardig, maar het bespaart je veel frustraties. Je kan beter nee zeggen en uitleggen dat iets je op dat moment niet uitkomt, dan dat je achteraf op je beloftes moet terug komen. Je bespaart er een hoop schuldgevoel mee. Om je "nee" aanvaardbaar te maken kan je een alternatief voorstellen: "Nee dat lukt me niet, maar op ... kan het wel. Mensen vinden het minder erg een "nee" te horen dan je dacht.Het maken van lijstjes kan nuttig zijn om je activiteiten overzichtelijk te houden. Maak echter enkel lijstjes die haalbaar zijn. Er is niets zo frustrerend als het niet kunnen afwerken van geplande taken. Aan het einde van de dag kan je beter tevreden zijn over wat je hebt gedaan dan je schuldig te voelen over zaken waar je niet aan toe kwam.Vraag je huisgenoten en vrienden of ze je willen helpen als dat nodig is. Vergeet niet dat ook veel gezonde mensen hun lijstjes niet afgewerkt krijgen.

Als je regelmatig lijstjes hebt die je niet afgewerkt krijgt, moet je je afvragen of je niet teveel wilt doen, of je de juiste prioriteiten stelt. Stop met alles perfect te willen doen, sommige zaken zijn die extra inspanning echt niet waard.Vermijdt het om geplande taken uit te stellen omdat je er geen zin in hebt. Vaak ga je dan immers dingen doen die niet noodzakelijk zijn. Je gaat je kostbare energie verspillen aan dingen die overbodig zijn. Het geeft je trouwens een grotere voldoening als je aan het einde van de dag vaststelt: "Dat heb ik toch weer mooi gedaan vandaag, terwijl ik er helemaal geen zin in had."
Enkele tips:

Het is handig om voor je naar de winkel gaat een weekmenu op te stellen. Dat scheelt een hoop frustratie en energie, ook bij het doen van je inkopen. Kook van recepten ,die het toelaten, eventueel een dubbele portie en vries die in. In tijden van crisis kan je daarop dan terugvallen.Beperk het doen van boodschappen. Zie je vaste supermarkt voor ogen en maak je boodschappenlijstje terwijl je in gedachten door de gangen wandelt. Op die manier bespaar je veel energie door het nodeloos over en weer lopen tussen de rekken te voorkomen. Bovendien wordt de kans kleiner dat je een aantal zaken vergeet aan te schaffen.Wat het schoonmaken betreft is het misschien mogelijk de taken te verdelen.

Tieners zijn bijvoorbeeld perfect in staat hun eigen kamer te onderhouden.
In de badkamer is het mogelijk de wekelijkse poetsbeurt te beperken. Wanneer er gebruik wordt gemaakt van lavabo of bad is het voor de gebruiker een kleine moeite deze onmiddellijk schoon te maken. Zeepresten krijgen zo niet de kans om aan te drogen.
Houd de was onder controle en laat hem niet opstapelen in de wasmand. Bovendien kan je het sorteerwerk vergemakkelijken door de aanschaf van een wasmand met twee of meer vakken. Dat bespaart je het uitzoeken en je ziet meteen of je genoeg witte of gekleurde was hebt om een machine te vullen.
Bezuinigen op je strijk is best mogelijk. Is het echt nodig dat je lakens en ondergoed strijkt? Haal je was iets vroeger uit de droogkast en je zal snel merken dat bepaalde zaken echt niet gestreken hoeven te worden. Bovendien verloopt het strijken van de overige stukken veel makkelijker.

Tot slot nog dit:

Beperk je verplichtingen tegenover familie en vrienden.
Wees af en toe egoïstisch. Eerst aan jezelf denken is best mogelijk.
Als je nee zegt, hou het daar dan bij.
Wees minder kritisch en verzoen je met het onvolmaakte. Stel minder hoge eisen aan jezelf en anderen. Liever een tevreden middenmaat dan een ontevreden perfectionist.
Geniet van het moment in plaats van steeds naar de toekomst te leven. Concentreer je op het heden. Het verleden is voorbij, de toekomst is een raadsel. Geniet van vandaag.
Begin met de hobby die je altijd al had willen doen.
Accepteer de dingen die je niet kan veranderen.
Realiseer je dat het leven niet altijd eerlijk is.
Denk niet aan wat je mist, maar aan wat je hebt.
Wees gelukkig en tevreden.
Leer de betrekkelijkheid van dingen in te zien.


Bron: VLFP tijdschrift nr.51 november 2002